VIND I SEILET

People, planet, profit

2016 ble et historisk godt år for Nordic Choice Hotels. Vi vant flere viktige kontrakter som Clarion Hotel Bjørvika i Oslo, Comfort Hotel Arlanda Airport i Stockholm og hele tre nye hotellprosjekt i København: Posthuset samt Clarion Hotel og Comfort Hotel på Københavns Lufthavn.

Nordic Choice Hotels markerte også et nytt kapittel i selskapet, med åpningen av Clarion Hotel Helsinki og Clarion Hotel Helsinki Airport. I tillegg til å levere vårt beste resultat noensinne, gjorde Nordic Choice Hotels slam dunk under årets Grand Travel Award og tok hjem prisene for beste hotellselskap i Norge, Sverige og Norden.

Les mer

Hovedtall

Nordic Choice Club

Medlemsvekst

I løpet av 2016 ble det vervet 225.000 nye medlemmer til Nordic Choice Club.

Gjestereisen

Sosiale medier

I 2016 ble Nordic Choice Hotels nevnt 15 millioner på sosiale medier. Engasjementet, antallet likes og delinger i våre egne kanaler ble mer enn doblet.

Gjestereisen

Billigst på egen web

Nordic Choice Hotels holdt fortsatt stand mot tredjepartskanalenes krav om prislikhet mellom hotellenes egne websider og eksterne booking-siter. På www.choice.no finner du derfor fortsatt billigste pris på hotelloppholdet.

Gjestereisen

Ny app

En ny booking-app som gjør det mulig å booke, betale og sjekke inn og ut av hotellet via mobiltelefonen ble lansert i 2016. I løpet av 2017 skal appen oppdateres med flere funksjoner.

Nordic Choice Club

Nordic Choice Club

I 2016 lanserte Nordic Choice Club en ny, differensiert bonusmodell som gir medlemmene større valgfrihet og enklere å bruke bonuspoeng.

Se mer på choice.no
Nordic Choice Club

Nye Partnere

i 2016 fikk Nordic Choice Club medlemmene flere fordeler gjennom nye samarbeid med Aftenposten, TUI, Finnair Plus, Royal Caribbean.

eBerry

Digital satsning

I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels en historisk satsing med opprettelsen av et nytt konsernselskap med fokus på digital innovasjon og distribusjon. Satsingen fikk navnet eBerry.

Trevpar

+46 NOK

Total omsetning per tilgjengelig rom økte 46 NOK i 2016 sammenlignet med 2015.

Mat og drikke

2628 MNOK

Nordic Choice satser stadig mer på gode matopplevelser. I 2016 omsatte våre hoteller mat og drikke for på 2628 MNOK

Driftsomsetning

+743 MNOK

Netto driftsomsetningen økte med +743 MNOK i 2016 sammenlignet med 2015, delvis drevet av ny kapasitet.

Fornøyde gjester

Økt gjestetilfredshet

Nordic Choice får stadig mer fornøyde gjester. Det driver vekst. NPS (Net Promotor Score) har økt med +0,3 i 2015 og er 8.7 punkter bedre enn markedssnitt.

Omsetning

9 096 MNOK

Resultatet for 2016 viser at våre driftsinntekter økte med 8,9%, og beløp seg til 9 096 MNOK mot  8353  MNOK i 2015.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkjeder og 23 independent hoteller på mer enn 100 destinasjoner i Norden og Baltikum.

Bærekraftige minstekrav for leverandører

Nordic Choice Hotels innførte i 2016 minstekrav for bærekraft for leverandører. Minstekravene sier blant annet at alle leverandører skal ha et system for påse at alle underleverandører opptrer i tråd med etiske retningslinjer, er miljøsertifiserte eller har tilsvarende tiltak på plass. I forbindelse med innføringen holdt Nordic Choice Hotels kurs, i samarbeid med Initiativ for Etisk handel. Over 80 leverandører deltok.

Tesla laddningsstationer

I juni inngikk Nordic Choice et samarbeid med Tesla Motors for å legge til rette for elbiler.

Matplattform

Local EAT Award 2016

Som initiativtaker og hovedsponsor til Local EAT Award delte Nordic Choice Hotels i 2016 ut prisen til Skandinavias mest bærekraftige matinnovatør for tredje år på rad. Vinneren ble Camilla Byrinder og firmaet Qualifare Consulting. Byrinders løsning kobler sammen svenske skolers fraværssystem med skolekjøkkenet, og gjør det dermed enkelt å tilpasse antall måltider etter hvor mange elever som skal spise, flere timer i forveien. Innovasjonen har bidratt til en vesentlig reduksjon i matsvinn i skolene. Vinneren fikk med seg 100 000 kroner som premie.

WeCare

Local

I 2016 etablerte Nordic Choice Hotels WeCare Fondet. WecCare fondet er på hele 1 million kroner, og deles ut hvert år til lokale prosjekter etter søknad. I 2016 fikk 20 hoteller innvilget støtte til å gjennomføre alt fra etablering av humlehotell i Tønsberg til bysykler i Malmø.

Fairtrade

Fairtrade fika

I løpet av noen hektiske timer i oktober, serverte over 140 hoteller mer enn 115.000 mennesker økologisk og Fairtrade-merket kaffe som en del av tiltaket Fairtrade Fika.

Matplattform

Økologi

I 2016 innledet vi et nytt samarbeid med Scandinavian Organics AB og et utvalg av deres  økologiske produkter ble tilgjengelige på alle våre hotell i Sverige.

Matplattform

Matsvinn

Gjennom initiativet “Kutt matsvinn 2020” spisset vi kampen mot matsvinn ytterligere. Se egen graf for utvikling av matavfall. Gjennom initiativet skal matsvinn i serveringsbransjen reduseres med ytterligere 20 % frem mot 2020.

Forbruk

Solceller på hotelltak

Quality Hotel Friends installerte i 2016 solceller på taket. Anlegget er ca 200 kvm stort og produserer strøm ca 29 MWh elektrisitet i året. Det tilsvarer strøm nok til å koke 1 millioner økologiske egg, lade 5 millioner smarttelefoner eller koke 290 000 liter kaffe.

Matplattform

ASC/MSC-sertifisering

Som første hotellselskap i Norden har vi blitt MSC- og ASC-sertifiserte. Det betyr at fisk og sjømat som vi serverer,  kommer fra et bærekraftig fiske - enten den er villfanget eller fra oppdrett.

Forbruk

Redusert vannforbruk

Fra 2015 til 2016 har vi redusert vannforbruket på hotellene med 7,5 liter pr gjestedøgn, noe som betyr at vi har spart over 120 tusen badekar med vann fra 2015 til 2016. (Fra 2014 til 2015 var det 683 tusen badekar, så vi har fortsatt den gode trenden.)

Matplattform

Flere frie høner

I 2016 slapp vi fri 37.000 høner fordi vi serverte over 10 millioner økologiske egg.

Matplattform

3400 kaffekopper

Vi serverte 3400 kopper økologisk og Fairtrade-merket kaffe per time. Hvis vi samlet all giften vi har sluppet å bruke fordi vi serverer kaffe som er økologisk, hadde det tilsvart 222.000 flasker Roundup i året.

Sammen med Løfbergs jobber vi med kvinnelige bønder i Honduras om skalering av Fairtrade og økologiske gårder slik at flere skal nyte godt av garantert minstepris på kaffe og sunt jordbruk.

Inkludering

Praksisplasser

I 2016 fikk i overkant av 650 arbeidsledige tilbud om praksisplass på et av våre hotell gjennom våre samarbeider med bland annet NAV, Arbetsförmedlingen, Samhall og Ringer i Vannet. 26 % gikk over i fast arbeid etter endt praksisperiode.

Likestilling

54%

54 % av alle avdelingsledere og 52 % av alle hotelldirektører er kvinner. I konsernledelsen er 4 av 9 kvinner.

Kultur

Nordic Choice Tour

I oktober reste verkställande direktör Torgeir Silseth och ägaren Petter A. Stordalen på en tre veckor lång turné för att möta 5000 medarbetare, kunder och leverantörer fördelat på 11 destinationer.

Se mer på choice.no
Inkludering

Praksisplasser

Sammen med læringsarenaen PS:hotell signerte vi i 2016 en unik avtale, hvor målet er å årlig løfte minst 10 mennesker som har hatt spesielle utfordringer tilbake i jobb.

Mangfold

Prises for mangfold

Fagforeningen Unionen kåret Nordic Choice Hotels til Sveriges mest HBTQ-vennlige arbeidsplass i 2016. Prisen ble gitt for et ambisiøst arbeid for like rettigheter og muligheter, uavhengig av seksuell legning, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Helse

#PulsforUNICEF

4000 medarbeidere deltok i Nordic Choice Hotels årlige aktivitetskampanje. For hver halvtime en ansatt var aktiv, donerte selskapet 20 kr til UNICEF. Totalt ble det mosjonert for 800.000 kr som gikk til Sweet Dreams prosjektet.

Helse

300 løp for en trygg natts søvn.

300 Nordic Choicere stilte til start under Holmenkollstafetten, flere som ledsagere for blinde og svaksynte på 2 team RP lag. For hver sporty deltaker donerte Nordic Choice Hotels en sum til UNICEF, totalt 120.000 kr.

Sweet Dreams

184.000 trygge netter

I 2016 fornyet vi vår avtale med UNICEF hvor vi forpliktet oss til å hjelpe enda flere barn utsatt for menneskehandel. Vi lanserte prosjektet Sweet Dreams. For hver natt en gjest bor hos oss gir vi en donasjon til vårt Sweet Dreams prosjekt. I 2016 resulterte dette i 110 000 trygge netter for barn. I tillegg kom ytterligere donasjoner fra ansatte og selskapet som ga 70.000 trygge netter. Totalt donerte Nordic Choice hotels 3 680 000 kroner til UNICEF i 2016

Humanitært

53 000

I desember 2016 samlet våre hoteller inn 53 000 julegaver til vanskeligstilte barn og unge i hotellenes egne nabolag. Nordic Choice matchet dette med en donasjon på 530 000 kr til UNICEF.

Kultur

VK2017

Nordens største interne kick off samlet i år 3000 medarbeidere, partnere og leverandører.

Se mer på choice.no