Lønnsom vekst

Profit

2016 ble et godt år for Nordic Choice Hotels. Til tross for et år preget av markedsuro, økte vi EBITDA med 19%.

Fortsett

Nøkkeltall: Omsetning

Konsernet har hatt et år med gode resultater på de fleste områder. Omsetningen i 2016 ble 9 096 MNOK, +743 MNOK mot 2015. Veksten er blant annet drevet av flere nye hoteller som Clarion Live og Clarion View i Malmø, to nye Clarion hoteller i Helsinki og Comfort Karl Johan.

Antall rom

Antall rom (inkl. franchise)

*Antal rum

MNOK

Omsetning (drift)

*MNOK

Nøkkeltall: RevPAR / TrevPAR

Omsetning per tilgjengelige rom (RevPAR) og totalomsetning per tilgjengelige rom (TrevPAR) er hotellindustriens standard betegnelser for å gi en pekepinn på hvor dyktige man er på å konvertere tilgjengelige rom til omsetning. I 2016 økte RevPAR med 5,4%

NOK

RevPAR (drift)

NOK

TrevPAR (drift)

Nøkkeltall: Omsetning på web

I 2016 satte vi rekord i bookinger via egen webside med en total omsetning på 1,5 milliarder NOK. Det er en positiv utvikling på 23 % fra 2015 og betyr at egen web står for 16 % av den totale omsetninge

NOK

Omsetning på web

Nøkkeltall

Fordeling av trafikk

*grønn = håndholdt. grå = desktop

Nordic Choice Club

Medlemsvekst

I løpet av 2016 ble det vervet 225.000 nye medlemmer til Nordic Choice Club.

Gjestereisen

Sosiale medier

I 2016 ble Nordic Choice Hotels nevnt 15 millioner på sosiale medier. Engasjementet, antallet likes og delinger i våre egne kanaler ble mer enn doblet.

Gjestereisen

Billigst på egen web

Nordic Choice Hotels holdt fortsatt stand mot tredjepartskanalenes krav om prislikhet mellom hotellenes egne websider og eksterne booking-siter. På www.choice.no finner du derfor fortsatt billigste pris på hotelloppholdet.

Gjestereisen

Ny app

En ny booking-app som gjør det mulig å booke, betale og sjekke inn og ut av hotellet via mobiltelefonen ble lansert i 2016. I løpet av 2017 skal appen oppdateres med flere funksjoner.

Nordic Choice Club

Nordic Choice Club

I 2016 lanserte Nordic Choice Club en ny, differensiert bonusmodell som gir medlemmene større valgfrihet og enklere å bruke bonuspoeng.

Se mer på choice.no
Nordic Choice Club

Nye Partnere

i 2016 fikk Nordic Choice Club medlemmene flere fordeler gjennom nye samarbeid med Aftenposten, TUI, Finnair Plus, Royal Caribbean.

eBerry

Digital satsning

I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels en historisk satsing med opprettelsen av et nytt konsernselskap med fokus på digital innovasjon og distribusjon. Satsingen fikk navnet eBerry.

Trevpar

+46 NOK

Total omsetning per tilgjengelig rom økte 46 NOK i 2016 sammenlignet med 2015.

Mat og drikke

2628 MNOK

Nordic Choice satser stadig mer på gode matopplevelser. I 2016 omsatte våre hoteller mat og drikke for på 2628 MNOK

Driftsomsetning

+743 MNOK

Netto driftsomsetningen økte med +743 MNOK i 2016 sammenlignet med 2015, delvis drevet av ny kapasitet.

Fornøyde gjester

Økt gjestetilfredshet

Nordic Choice får stadig mer fornøyde gjester. Det driver vekst. NPS (Net Promotor Score) har økt med +0,3 i 2015 og er 8.7 punkter bedre enn markedssnitt.

Omsetning

9 096 MNOK

Resultatet for 2016 viser at våre driftsinntekter økte med 8,9%, og beløp seg til 9 096 MNOK mot  8353  MNOK i 2015.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkjeder og 23 independent hoteller på mer enn 100 destinasjoner i Norden og Baltikum.