ÅRSMELDING

DET LØNNER SEG Å TENKE NYTT

2017 har vært nok et godt år for Nordic Choice Hotels. Selskapet leverer tidenes beste driftsresultater og under Grand Travel Award tar vi hjem de aller viktigste prisene, for beste hotellselskap i Norge, Sverige og Norden. Ett ord definerer fjorårets utvikling, nemlig innovasjon. Nybrottsarbeid innen flere felter i 2017, som lanseringen av Nordens første fullverdige hotellapp, innføringen av Sweet Dreams Stay, samarbeidskampanjen som lar gjestene gjøre godt mens de sover godt, priser for Sveriges mest nytenkende selskap innen HR og Europas mest innovative innen kommunikasjon, gjorde at Nordic Choice Hotels havnet på topp 10-listen over Norges mest nyskapende bedrifter. Også for våre nye hoteller har innovasjon vært sentralt. Åpningen av budsjettvennlige Comfort Hotel Bergen Airport setter en ny standard for hvordan flyplasshoteller kan se ut, det nye kunst og designhotellet At Six og restauranten TAK har transformert Brunkebergstorg og tatt Stockholm med storm, og vegg i vegg ligger selve spydspissen for gjestedrevet innovasjon i hotellverden, nye Hobo Hotel. Ser man på resultatene er det ingen tvil: det lønner det seg å tenke nytt.

Les mer

Hovedtall

Gjestereisen

Billigst på egen web

Nordic Choice Hotels holdt fortsatt stand mot tredjepartskanalenes krav om prislikhet mellom hotellenes egne websider og eksterne booking-siter. På www.choice.no finner du derfor fortsatt billigste pris på hotelloppholdet.

Gjestereisen

Sosiale medier

I 2017 nådde vi ut til 100.000 fans. Vi var synlige 48 millioner ganger, og gjestene så over 10.000 timer på videoene våre.

Nordic Choice Club

Medlemsvekst

I løpet av 2017 ble det vervet 254 000 nye medlemmer til Nordic Choice Club. Vi har også passert 1,5 millioner medlemmer totalt. Det er en milepæl.

Nordic Choice Club

Nye Partnere

Nordic Choice Club lanserte i 2017 enda flere medlemsfordeler gjennom fire nye partnere: Royal Caribbean Cruises, Merida, STS alpereiser og Morris/Accent

Nordic Choice Club

I 2017 ble Public member rate lansert, som betyr 5 % medlemsrabatt på hotellrom. Det lønner seg å være medlem, du får alltid rabatt.

Gjestereisen

Nye funksjoner i appen

NCH-appen gjør det mulig å booke, betale og sjekke inn og ut av hotellet via mobiltelefonen. I løpet av 2017 ble appen oppdatert med mobile nøkkelkort, chat-funksjon med resepsjonen i tillegg til digitale aviser.

Mat og drikke

2 901 MNOK

Nordic Choice satser stadig mer på gode matopplevelser. I 2017 omsatte våre hoteller mat og drikke for på 2 901 MNOK

Trevpar

+42 NOK

Total omsetning per tilgjengelig rom økte 42 NOK i 2017 sammenlignet med 2016.

eBerry

Digital kraftinnsats

I 2017 la Nordic Choice Hotels ned en kraftinnsats på digitalisering og teknologisk innovasjon gjennom konsernselskapet eBerry. Lansering av Nordens første fullverdige hotellapp er blant de store nyvinningene.

Omsetning

9 924 MNOK

Resultatet for 2017 viser at våre driftsinntekter økte med 9,1%, og beløp seg til 9 924 MNOK mot 9096 MNOK i 2016.

Fornøyde gjester

Økt gjestetilfredshet

Nordic Choice får stadig mer fornøyde gjester. Det driver vekst. Gjestelojalitetsindeksen NPS (Net Promotor Score) har økt med +1,4 i 2017 og er 3.9 punkter bedre enn markedssnitt.

Driftsomsetning

+827 MNOK

Driftsomsetningen økte med +827 MNOK i 2017 sammenlignet med 2016, delvis drevet av ny kapasitet.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkjeder og 24 independent hoteller på mer enn 100 destinasjoner i Norden og Baltikum.

Planet

Ny app for oppfølging av miljøarbeidet

I 2017 innførte vi en ny app for å gjøre det enda enklere for hotellene å registrere og se resultatene av sitt miljøarbeid. Nå er miljøfokuset alltid med hvor enn miljøkoordinatoren er på hotellet!

WeCare Local

I 2016 etablerte Nordic Choice Hotels WeCare-fondet. WeCare-fondet er på 1 million kroner, og deles ut hvert år til lokale hotellprosjekter etter søknad. I 2017 fikk 11 hoteller tildelt penger fra fondet. Blant annet Quality Hotel Residence i Sandnes, som arrangerer det vellykkede arrangementet Vegan Weekend.

Matplattform

Local EAT Award 2017

Som initiativtaker og hovedsponsor til Local EAT Award delte Nordic Choice Hotels i 2017 ut prisen til Skandinavias mest bærekraftige matinnovatør for fjerde år på rad. Vinneren ble Hanna Olvenmark som har etablert firmaet “Portionen under 10’an”. Olvenmark sprer kunnskap om hvordan alle skal kunne spise mat som er sunn og bærekraftig uten å koste mye. Vinneren fikk med seg 100 000 kroner som premie.

Planet

Miljøkurs for alle hotell

I 2017 gjennomførte vi seks store samlinger i Finland, Sverige og Norge med fokus på miljøvennlig og bærekraftig drift for alle hoteller. Alle hoteller har en miljøkoordinator som har ansvar for miljøarbeidet på hotellet. Mer enn 300 miljøkoordinatorer deltok.

Matplattform

Matsvinn

Gjennom initiativet “Kutt matsvinn 2020” i Norge spisset vi kampen mot matsvinn ytterligere. Vi etablerte en bransje-indikator og innførte målinger på alle hotell. For første gang klarte vi å få inn gode tall for matavfall per spisende gjest og ikke kun overnattende gjest. I snitt var matsvinnet i Nordic Choice Hotels på 127 gram per spisende gjest der Comfort Hotel avr kjeden som lå lavest med 73 gram per spisende gjest. Gjennom initiativet skal matsvinn i serveringsbransjen reduseres med ytterligere 20 % frem mot 2020.

Fairtrade

Fairtrade fika

I løpet av noen hektiske timer i mai, serverte over 140 hoteller mer enn 130 000 mennesker økologisk og Fairtrade-merket kaffe som en del av tiltaket Fairtrade Fika. Beste hotellet i kjeden var Quality Hotel Waterfront som i 2018 får sende en ansatt til Løfbergs kaffekooperativ i Honduras.

Matplattform

ASC/MSC-sertifisering

Som første hotellselskap i Norden er vi MSC- og ASC-sertifiserte. Det betyr at fisk og sjømat som vi serverer, kommer fra et bærekraftig fiske - enten den er villfanget eller fra oppdrett. I 2017 var over 90 % av laksen vi kjøpte i Sverige sertifiserte!

Forbruk

Plast i havet

Mange hoteller ryddet på eget initiativ sine nabolag og strendene i nærheten fritt for plast. Et hotell som gikk langt i dette arbeidet var Clarion Hotel Post som fikk med seg skoleklasser i arbeidet, holdt foredrag om emnet og spredte kunnskap gjennom mange initiativ til kunder, gjester og nabolagene i Gøteborg.

Matplattform

-1 tonn emballasje

I 2017 fjernet vi alle kuvertprodukter fra fellesområdene våre. Det vil si at sukkersticks, engangspakker med smør og andre matvarer ble tatt bort. Det tilsvarte en reduksjon på over 1 tonn emballasje!

Forbruk

Redusert vannforbruk

Fra 2016 til 2017 har vi redusert vannforbruket på hotellene med 8,3 liter pr gjestedøgn, noe som betyr at vi har spart over 230 000 badekar med vann fra 2016 til 2017.

Matplattform

Flere frie høner

I 2017 slapp vi fri 37 000 høner fordi vi serverte over 10 millioner økologiske egg.

Robust og rettferdig kaffe mot klimaendringer

Klimaendringer gir lavere kaffe-avlinger. Sammen med Löfbergs jobber vi med kvinnelige bønder i Honduras om skalering av Fairtrade og økologiske gårder slik at flere skal nyte godt av garantert minstepris på kaffe og sunt jordbruk. Økologisk jordbruk gir mer robuste planter som takler klimaendringene bedre.

Matplattform

4,5 tonn plantevernmidler

Vi serverte 3400 kopper økologisk og Fairtrade-merket kaffe per time. Fordi den er økologisk så betyr det at vi har redusert bruken av plantevernmidler med over 4,5 tonn og redusert bruken av kunstgjødsel med nesten 45 tonn. All kaffen vi serverer er i tillegg klimakompensert.

Inkludering

Praksisplasser

I 2017 fikk i overkant av 801 arbeidsledige tilbud om praksisplass på et av våre hotell gjennom våre samarbeider med blant annet NAV, Arbetsförmedlingen, Samhall og Ringer i Vannet. 33,6 % gikk over i fast arbeid etter endt praksisperiode.

Sweet Dreams armbånd

1 500 000 NOK

Alle våre hotell selger Sweet Dreams-armbånd laget av kvinner ved et av UNICEF-sentrene vi støtter. Hele overskuddet går direkte tilbake til senteret. I 2017 resulterte dette i 1.5 millioner kroner. Prosjektet skal gjøre kvinnene økonomisk uavhengige, og i stand til å sikre seg og sine barn en trygg fremtid. I tillegg finansierer vi senterets "gate team" som identifiserer barn som er ofre for sexhandel, slavearbeid eller andre typer overgrep.

Gjestene donerer Nordic Choice Club poeng

450 000 NOK

I 2017 donerte gjestene våre 15 millioner bonuspoeng til Sweet Dreams-prosjektet. Vi gjorde poeng om til penger, og kunne overføre 450 000 kr til prosjektet.

Mangfold

Nettverk for LHBT på arbeidsplassen

Nordic Choice Hotels gikk sammen med andre næringslivsaktører, forvaltning og organisasjoner om et kunnskapsnettverk for LHBT-inkludering på arbeidsplassen. Målet er å bli Nordens mest åpne og inkluderende arbeidsplass.

Likestilling

63% kvinner av alle ansatte

65 % av alle avdelingsledere og 52 % av alle hotelldirektører er kvinner. I konsernledelsen er 4 av 9 kvinner.

Sweet Dreams

5 250 000 NOK ble 340 000 trygge netter

I september 2017 lanserte Nordic Choice konseptet Sweet Dreams Stay, med mål om at vi sammen med våre gjester skulle bidra til at enda flere barn utsatt for menneskehandel får en trygg natts søvn. For hver natt en gjest takker nei til daglig housekeeping, bidrar hen til å spare miljøet for vann og kjemikalier og som takk gir vi en donasjon til UNICEF. I løpet av de siste fire månedene av 2017 resulterte dette i 800 000 kr i ekstra bidrag til UNICEF. Prosjektet fortsetter for fullt i 2018. Nordic Choice Hotels bidro også med flere andre donasjonsutløsende aktiviteter. Med energi, mot og begeistring var 4000 ansatte aktive i vår årlige treningskampanje pulsforUNICEF, vi løp Holmenkollstafetten for UNICEF og donerte både julegaver og påskeegg til den gode saken. Til sammen utløste aktivitetene en donasjon på 5 250 000 kroner som gikk til å sikre 340 000 trygge netter.

Humanitært

80 000 gaver og 800 000 NOK

I desember 2017 samlet våre hoteller inn 80 000 julegaver til vanskeligstilte barn og unge i hotellenes egne nabolag. Nordic Choice Hotels matchet dette med en donasjon på 800 000 kr til UNICEF.

Kultur

VK2018 - Yes, WeCare

Nordens største interne kick off hadde i år fokus på å bry seg om verden og menneskene rundt seg. Nok en gang samlet Nordic Choice Hotels 3000 medarbeidere, partnere og leverandører i Stockholm. Se video her.