Lønnsom vekst

Profit

2017 ble et godt år for Nordic Choice Hotels. Til tross for et år preget av markedsuro, økte vi EBITDA med 7,5 %.

Fortsett

Nøkkeltall: Omsetning

Konsernet har hatt et år med gode resultater på de fleste områder. Omsetningen i 2017 ble 9 923 MNOK, +827 MNOK mot 2016. Veksten er blant annet drevet av flere nye hoteller som Clarion Hotel Copenhagen Airport, Comfort Hotel Bergen Airport og våre tre etableringer på Brunkebergstorg; At Six, Hobo Hotel og Tak.

Antall rom

Antall rom (inkl. franchise)

*Antal rum

MNOK

Omsetning (drift)

*MNOK

Nøkkeltall: RevPAR / TrevPAR

Omsetning per tilgjengelige rom (RevPAR) og totalomsetning per tilgjengelige rom (TrevPAR) er hotellindustriens standard betegnelser for å gi en pekepinn på hvor dyktige man er på å konvertere tilgjengelige rom til omsetning. I 2017 økte RevPAR med 5,2 % fra 2016.

NOK

RevPAR (drift)

NOK

TrevPAR (drift)

Nøkkeltall: Omsetning på web

I 2017 satte vi ny rekord i bookinger via egen webside og app med en total omsetning på 1,8 milliarder NOK. Økningen fra i fjor er på 23,6 %.

NOK

Omsetning på web

Nøkkeltall

Fordeling av revenue per device

*grønn = håndholdt. grå = desktop

Gjestereisen

Billigst på egen web

Nordic Choice Hotels holdt fortsatt stand mot tredjepartskanalenes krav om prislikhet mellom hotellenes egne websider og eksterne booking-siter. På www.choice.no finner du derfor fortsatt billigste pris på hotelloppholdet.

Gjestereisen

Sosiale medier

I 2017 nådde vi ut til 100.000 fans. Vi var synlige 48 millioner ganger, og gjestene så over 10.000 timer på videoene våre.

Nordic Choice Club

Medlemsvekst

I løpet av 2017 ble det vervet 254 000 nye medlemmer til Nordic Choice Club. Vi har også passert 1,5 millioner medlemmer totalt. Det er en milepæl.

Nordic Choice Club

Nye Partnere

Nordic Choice Club lanserte i 2017 enda flere medlemsfordeler gjennom fire nye partnere: Royal Caribbean Cruises, Merida, STS alpereiser og Morris/Accent

Nordic Choice Club

I 2017 ble Public member rate lansert, som betyr 5 % medlemsrabatt på hotellrom. Det lønner seg å være medlem, du får alltid rabatt.

Gjestereisen

Nye funksjoner i appen

NCH-appen gjør det mulig å booke, betale og sjekke inn og ut av hotellet via mobiltelefonen. I løpet av 2017 ble appen oppdatert med mobile nøkkelkort, chat-funksjon med resepsjonen i tillegg til digitale aviser.

Mat og drikke

2 901 MNOK

Nordic Choice satser stadig mer på gode matopplevelser. I 2017 omsatte våre hoteller mat og drikke for på 2 901 MNOK

Trevpar

+42 NOK

Total omsetning per tilgjengelig rom økte 42 NOK i 2017 sammenlignet med 2016.

eBerry

Digital kraftinnsats

I 2017 la Nordic Choice Hotels ned en kraftinnsats på digitalisering og teknologisk innovasjon gjennom konsernselskapet eBerry. Lansering av Nordens første fullverdige hotellapp er blant de store nyvinningene.

Omsetning

9 924 MNOK

Resultatet for 2017 viser at våre driftsinntekter økte med 9,1%, og beløp seg til 9 924 MNOK mot 9096 MNOK i 2016.

Fornøyde gjester

Økt gjestetilfredshet

Nordic Choice får stadig mer fornøyde gjester. Det driver vekst. Gjestelojalitetsindeksen NPS (Net Promotor Score) har økt med +1,4 i 2017 og er 3.9 punkter bedre enn markedssnitt.

Driftsomsetning

+827 MNOK

Driftsomsetningen økte med +827 MNOK i 2017 sammenlignet med 2016, delvis drevet av ny kapasitet.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkjeder og 24 independent hoteller på mer enn 100 destinasjoner i Norden og Baltikum.